Aktualności

image 50420481 2   IMG 0054

Kreatywność na studiach? Odpowiedź na to pytanie może być jak najbardziej pozytywna. Udowodniły to dwie studentki I roku logopedii UPH – pani Aleksandra Sprzączak i pani Weronika Wysokińska, które stworzyły niezwykle inspirującą grę logopedyczną „Kreatywny mózg”. Panie pokazały, że wiedzę zaczerpniętą z wykładów i ćwiczeń można z powodzeniem zastosować w praktyce. Wystarczy tylko dodać do niej trochę pasji i pracowitości...

Obecna sytuacja na rynku wydawniczym oraz potrzeby dzieci i oczekiwania ich rodziców inspirują terapeutów do poszukiwania ciekawych i efektywnych pomocy dydaktycznych. Wiele z nich nie tylko uatrakcyjnia zajęcia terapeutyczne i wspomaga działania specjalistów, lecz także pozwala opiekunom miło i efektywnie spędzić czas z dziećmi. Nową, niezwykle ciekawą i inspirującą propozycją, po którą powinni oni sięgnąć, prowadząc terapię lub pomysłowo bawiąc się z podopiecznymi, jest wspomniana już gra „Kreatywny mózg”. Przygotowana została z myślą o dzieciach powyżej 6. roku życia (lub młodszych, ale umiejących czytać) nie tylko ćwiczących prawidłową realizację wybranych głosek, lecz również poprawnie mówiących.

Autorki gry, doskonale orientujące się w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, zadbały o możliwość kształcenia wielu sfer funkcjonowania takich osób. Główny cel gry stanowi utrwalanie poprawnej artykulacji głosek trzech szeregów: szumiącego, syczącego i ciszącego. Opisywanie przez dziecko wybranego przedmiotu czy zjawiska sprzyja rozwojowi jego kompetencji językowej i komunikacyjnej oraz poszerzaniu zasobu słownictwa czynnego i biernego. Z kolei rysowanie oraz pokazywanie wybranych elementów rzeczywistości kształtuje umiejętności motoryczne, a także koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową. Czynności związane z prezentacją wylosowanych haseł, ale także ich odgadywaniem wspierają rozwój wyobraźni i kreatywności oraz kształcą abstrakcyjne myślenie. Natomiast konieczność współdziałania dziecka z innymi uczestnikami gry stymuluje zdolności społeczne/interpersonalne. Z pewnością wykorzystywanie gry podczas zajęć terapeutycznych uatrakcyjni je oraz zmotywuje małych pacjentów do nauki poprzez zabawę. Z kolei rodzicom pomoże twórczo i efektywnie spędzić czas z dzieckiem.

Pomysłodawczyniom gry – pani Aleksandrze Sprzączak i pani Weronice Wysokińskiej, gratulujemy świetnego pomysłu, pasji, chęci do działania, nieustannego wzbogacania warsztatu pracy logopedy i ogromnej wytrwałości. Ciesząc się kreatywnością naszych studentów, z niecierpliwością czekamy na kolejne propozycje pomocy terapeutycznych przydatnych na zajęciach logopedycznych.

W dniu 9 grudnia 2022 w ramach współpracy między Instytutem Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UPH i IV Liceum Ogólnokształcącym im. Hetmana Stanisława Żółkiewskiego w Siedlcach dr hab. Roman Bobryk, prof. uczelni  poprowadził warsztaty interpretacyjne dotyczące poezji Zbigniewa Herberta. W zajęciach uczestniczyli uczniowie klas III B i IV B. Przedmiotem analizy były wiersze "Siódmy anioł" i "Prolog". 

Herbert1

320681402 3371921686422373 8052947215318426104 n 

Z przyjemnością informujemy, że ukazał się 14. numer rocznika ,,Conversatoria Linguistica”!

W czasopiśmie znalazły się publikacje naukowców reprezentujących ośrodki uniwersyteckie nie tylko z Polski (Warszawa, Poznań, Gdańsk, Wrocław, Siedlce), lecz także z zagranicy, z Serbii i Białorusi.
Tematyka artykułów jest zróżnicowana, dotyczy analizy przymiotnika szczęśliwy (happy) w języku angielskim (Weronika Kaźmierczak), działalności poetyckiej i translatorycznej – poety-zesłańca – Tadeusza Łady-Zabłockiego (Joanna Klausa-Wartacz), problematyki języka odziedziczonego i języka przodków na pograniczach ukraińsko-rumuńskim, ukraińsko-mołdawskim oraz ukraińsko-rosyjskim, a w szczególności na pokazaniu wpływów społeczno-politycznych na transmisję języka w polskich rodzinach (Helena Krasowska), kategorii służących identyfikacji społecznej, które ściśle wiążą się z budowaniem własnej tożsamości, w tym tożsamości narodowej, z uwzględnieniem pojęcia ojczyzny oraz małej ojczyzny (Natalia Majchrzak), językowego obrazu ojczyzny w serbskich źródłach leksykograficznych (Stana Ristić, Ivana Lazić-Konjik), postrzegania komunikacji jako zachowania (nie)werbalnego (Wasilij Sienkiewicz), charakterystyki kategorii prawdy w świetle paremii w języku polskim i innych językach słowiańskich, np. rosyjskim, białoruskim, ukraińskim czy bułgarskim (Włodzimierz Wysoczański), a także błędów w zapisie fonemów samogłoskowych języka polskiego, które popełniają uczniowie w wieku lat piętnastu i szesnastu (Jakub Solecki).

W numerze można zapoznać się również z recenzją książki Agnieszki Kijak ''Leksykai frazeologia socjolektu biegaczy nieprofesjonalnych'' (Małgorzata Klauze-Garbowska), a także z omówieniem badań nad językowym obrazem świata, prowadzonych przez międzynarodowy zespół naukowców, w ramach konwersatorium EUROJOS (Dorota Pazio-Wlazlowska, Beata Żywicka). W numerze zamieszczono również sprawozdania z Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Język trzeciego tysiąclecia XII. Język na pograniczach komunikacji” (Agnieszka Kijak) i VI Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Języki słowiańskie w ujęciu socjolingwistycznym” (Beata Żywicka).

Autorom gratulujemy i serdecznie dziękujemy! Wszystkich zainteresowanych gorąco zapraszamy do współpracy. Szczegóły dotyczące wymogów redakcyjnych znajdują się na stronie Wydawnictwa UPH w Siedlcach (https://wydawnictwo-naukowe.uph.edu.pl/). Można także skontaktować się bezpośrednio z redaktor naczelną czasopisma dr hab. Beatą Żywicką, prof. UPH, pisząc na adres
e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Link do ,,Conversatoria Lingusitica” 14  / 2022/

Konkurs wymowy angielskiej plakat
Plakat konkurs na esej
plakat

konferencja Literatura i Prawo IX 2024

konfrencja studencka 2024

Koło Naukowe Polonistów działające w Instytucie Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UwS ma zaszczyt i przyjemność zaprosić studentów i doktorantów do wzięcia udziału w krajowej studencko-doktoranckiej konferencji naukowej – Oniryczne labirynty: marzenia senne i wyobraźnia w literaturze, kulturze i języku.
Szczegółowych informacji udzieli Państwu opiekun Koła Naukowego Polonistów, mgr Barbara Bandzarewicz: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
głos studencki
Zapraszamy do współpracy.
Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

OFERTA STUDIÓW I I II STOPNIA

 filologia angielska
 FILOLOGIA POLSKA
 LZA
 LOG